O projekcie "Subsumcje edukacji"


Celem projektu jest opracowanie i analityczne wykorzystanie kategorii „subsumcji”, zbadanie jej semantycznych, ontologicznych i performatywnych implikacji w odniesieniu do problematyki edukacyjnej. Chcemy zwrócić uwagę na społeczne, polityczne i etyczne wymiary podporządkowywania procesów edukacyjnych. Zapytać o możliwe kierunki i projekty emancypacji przez edukację.

W ramach naszej pracy badawczej postawiliśmy następujące problemy:
1) Czemu jest, czemu może a czemu powinna podporządkowana edukacja?
2) Jak przejawiają się podporządkowania edukacji?
3) Czy edukacja może „nie być” podporządkowana pod procesy społeczne i ekonomiczne?
4) Czy może edukacja jest podporządkowywaniem czy jedną z praktyk realnej subsumcji społeczeństwa pod biowładzę (Negri i Hardt)?
5) Jakie są relacje subsumcji zachodzących pomiędzy fundamentalnymi kategoriami epistemicznymi a szeroko pojętą edukacją?

Podporządkowanie jest kategorią bardzo wyraźnie wpisującą się w dyskurs edukacyjny, obejmując swoim zasięgiem wiele procesów społecznych. Subsumcja jak dotychczas nie doczekała się szerszego studium, tym bardziej brakuje jej analiz na wskazanych polach problemowych.

W związku z tym nasze badanie ma charakter transdyscyplinarny, lokując się na pograniczu m.in. pedagogiki, filozofii, socjologii, psychologii, politologii i ekonomii. W celu realizacji postawionych zadań podjęliśmy współpracę z badaczami i badaczkami z różnych ośrodków akademickich w Polsce (m.in. z Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Warszawskiego, Polskiej Akademii Nauk).

Czas realizacji projektu przewidziany jest  na rok (grudzień 2013 - grudzień 2014 roku). W jego ramach planujemy: 1)ogólnopolskie seminarium pt. Subsumcje edukacji; 2)pracę nad przygotowaniem publikacji poświęconej tytułowemu zagadnieniu; 3) rozpowszechnienie uzyskanych wyników w społeczności naukowej. 

Końcowym efektem projektu ma być studium dotyczące kontekstu, zasięgu i oddziaływania zjawiska podporządkowania w edukacji.

Projekt finansowany jest przez Uniwersytet Szczeciński.

Grupa badawcza FRONT w składzie:
dr Maksymilian Chutorański
dr Jacek Moroz
dr Oskar Szwabowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz