Celem projektu jest opracowanie i analityczne wykorzystanie kategorii „subsumcji”, zbadanie jej semantycznych, ontologicznych i performatywnych implikacji w odniesieniu do problematyki edukacyjnej. Chcemy zwrócić uwagę na społeczne, polityczne i etyczne wymiary podporządkowywania procesów edukacyjnych. Zapytać o możliwe kierunki i projekty emancypacji przez edukację.
W ramach naszej
pracy badawczej postawiliśmy następujące problemy:
1) Czemu jest,
czemu może a czemu powinna podporządkowana edukacja?
2) Jak
przejawiają się podporządkowania edukacji?
3) Czy
edukacja może „nie być” podporządkowana pod procesy społeczne i ekonomiczne?
4) Czy może
edukacja jest podporządkowywaniem czy jedną z praktyk realnej subsumcji
społeczeństwa pod biowładzę (Negri i Hardt)?
5) Jakie są
relacje subsumcji zachodzących pomiędzy fundamentalnymi kategoriami
epistemicznymi a szeroko pojętą edukacją?
W związku z tym nasze badanie ma charakter transdyscyplinarny, lokując się na pograniczu m.in. pedagogiki, filozofii, socjologii, psychologii, politologii i ekonomii. W celu realizacji postawionych zadań podjęliśmy współpracę z badaczami i badaczkami z różnych ośrodków akademickich w Polsce (m.in. z Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Warszawskiego, Polskiej Akademii Nauk).
Czas realizacji projektu przewidziany jest na rok (grudzień 2013 - grudzień 2014 roku). W jego ramach planujemy: 1)ogólnopolskie seminarium pt. Subsumcje edukacji; 2)pracę nad przygotowaniem publikacji poświęconej tytułowemu zagadnieniu; 3) rozpowszechnienie uzyskanych wyników w społeczności naukowej.
Końcowym efektem projektu ma być studium dotyczące kontekstu, zasięgu i
oddziaływania zjawiska podporządkowania w edukacji.
Projekt finansowany jest przez Uniwersytet Szczeciński.
Grupa badawcza FRONT w składzie:
dr Maksymilian Chutorański
dr Jacek Moroz
dr Oskar Szwabowski
Projekt finansowany jest przez Uniwersytet Szczeciński.
Grupa badawcza FRONT w składzie:
dr Maksymilian Chutorański
dr Jacek Moroz
dr Oskar Szwabowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz